Pungdjur gäckar Volvos autobroms

By Mattias Rabe

I oktober 2015 skrev vi om

En älg är betydligt mer beräknelig än en känguru, systemet har därför lättare att upptäcka och agera när en älg kommer upp på vägen.

Men det är inte bara hoppandet som gör det mer vanskligt att utforma autobromssystemet. Att identifiera en känguru har också visat sig vara svårt. Djur som går på ett specifikt sätt, exempelvis människan, är enklare att identifiera – tack vare just gången. I fallet med människan gäller det sedan att identifiera olika typer av människor – långa, korta, smala, mindre smala, påbyltade och mindre påbyltade.

Volvos tekniska chef i Australien, David Pickett, menar att dessa problem måste lösas innan de så kallade autonoma bilarna kan tas i bruk i Australien, men han tror inte att det kommer att försena marknadsintroduktionen.

Ett annat problem som finns i framför allt Australien och som kommer att påverka de självkörande bilarna är omärkta och icke synliga vägar samt alla så kallade ”road trains” – extremt långa lastbilar på uppemot 49 meter med 110 hjul – som kör dygnet runt långa sträckor över kontinenten. Men Australien sägs vara långt framme för att lösa dessa pusselbitar och att de i framtiden inte kommer att utgöra ett hinder för att låta bilarna bli självkörande.

Läs mer här: Pungdjur gäckar Volvos autobroms

kommentarer