Re­gle­ra te­le­säl­jar­na

Opinion

SVT har i fle­ra in­slag vi­sat hur ett te­le­fon­bo­lag sålt abon­ne­mang med fals­ka upp­gif­ter och väg­rat kö­par­na den lag­stad­ga­de ång­er­vec­kan. Det har gått så långt att Kon­su­ment­ver­ket, som på kort tid fått ta emot 60 an­mäl­ning­ar mot bo­la­get och fle­ra hund­ra för­fråg­ning­ar om råd, var­nar för att ha kon­takt med bo­la­get 4 one.
Bo­la­get har, som ock­så and­ra te­le­fon­för­säl­ja­re, på ett på­stri­digt sätt och med del­vis fals­ka upp­gif­ter lu­rat mes­ta­dels äld­re män­ni­skor att säga ja till ett er­bju­dan­de. När de se­dan ve­lat ång­ra sig har ibland ”slut­räk­ning­ar” på tio­tu­sen­tals kro­nor skic­kats ut, följt av hot om in­driv­ning via kro­no­fog­den.
Ofta har te­le­fon­sam­ta­len vänt sig till skogs­ä­ga­re, som där­för häv­dats vara egna fö­re­ta­ga­re. Fö­re­tag om­fat­tas inte av ång­er­reg­ler­na. Att en skogs­ä­ga­re inte rim­li­gen kö­per ett pri­vat te­le­fon­a­bon­ne­mang, ett tid­skrifts­abon­ne­mang el­ler nå­gon pryl till hem­met som fö­re­ta­ga­re bort­ser de be­dräg­li­ga te­le­fon­för­säl­jar­na ifrån.
Det här är ett stort pro­blem för dem som drab­bas. Det stäl­ler ock­så se­riö­sa för­säl­ja­re i van­ryk­te. Där­för är det an­ge­lä­get att lag­stift­ning­en för­tyd­li­gas, så att den här ty­pen av be­drä­ge­ri­er för­hind­ras el­ler åt­min­sto­ne för­svå­ras.
Det finns re­dan ett lag­för­slag lig­gan­de på re­ger­ing­ens bord. Ef­ter den på­gå­en­de re­miss­be­hand­ling­en är det rim­ligt att kon­su­ment­mi­nis­ter Per Bo­lund (MP) snabbt ser till att för­sla­gen blir pro­po­si­tion.
Det

Läs mer här: Re­gle­ra te­le­säl­jar­na

kommentarer