Reklam i bilen snart verklighet

By Mattias Rabe

Det är inte första gången som vi skriver om reklam i bilen. För några år sedan rapporterade vi att GM vill börja visa reklam för bilens förare och passagerare, och även BMW har nosat på området.
Nu rapporteras ett Kalifornien-baserat företag, Telenav, vara redo att ta steget med reklam in i bilarna. De samarbetar redan med biltillverkare så som Ford, GM, Toyota och Lexus.

Telenav har utvecklat en bilreklamsplattform som ska kunna implementeras i bilar som är uppkopplade till nätet, alltså snart varenda ny bil som lanseras.
Reklamen ska visas på infotainmentskärmen men endast när föraren kliver in i bilen, när bilen startas samt vid trafikljus. Reklamen ska inte visas under körning för att undvika att föraren distraheras. Detta problem sägs dock elimineras helt i och med de självkörande bilarna som snart kommer. Då kan reklam på skärmen visas jämt och ständigt.

Reklamen ska användas för att ge bilägarna lägre kostnader för att använda sig av uppkopplade tjänster i bilen. Reklam i stället för abonnemangsavgifter helt enkelt. Om man kan bli helt kvitt reklamen helt genom att teckna upp sig för alla möjliga sorters abonnemang återstår att se.

Systemet är öppet för all form av reklam, även annonser som är knutna till bilkörningen. Exempelvis kan en pizzeria göra reklam på bilens skärm strax innan du passerar pizzerian i fråga, eller så kan ett drivmedelsbolag, som har en station i närheten av bilens position, visa information på skärmen i samband med att tanken börjar bli tom.

Läs mer här: Reklam i bilen snart verklighet

kommentarer