Så fungerar Ford GT:s körlägen

By Peter Klemensberger

Produktionen av den nya supersportbilen Ford GT har kommit i gång och tusen exemplar ska byggas under fyra år. Hör du till de omkring 6 000 som ansökte om att få köpa ett exemplar av bilen men fick avslag så har du i denna film chansen att få ta plats bakom ratten.

I klippet får vi se hur bilens fem körlägen fungerar och ser ut, de digitala mätarna ändras nämligen beroende på vilken inställning du har valt. Allt för att tydliggöra de data som är av vikt för det specifika körläget.

Lägen lyder Normal, Wet, Sport, Track och V-Max vilka alla är klara vad de är ämnade för utom möjligtvis den sista som ställer in bilen för att nå topphastigheten på 348 km/h. Ett läge som bara kan ställas in då bilen är stillastående.

Markfrigången är satt till tolv centimeter i Normal- och Wet-lägena. Då är också de förarassisterande systemen påslagna. Skillnaden är att gaspådraget är lägre i Wet-läget.

I läget Sport är dock gasen mer allert och fördröjningen av turboeffekten minskas. Nu kan föraren själv välja hur de elektriska hjälpsystemen ska jobba. I läget Track är bilen nere på sju centimeters markfrigång medan fjädring och dämpare ställs i sitt mest styva läge. Vinge och spoiler optimeras för bästa downforce.

Nu är emellertid inte lösningen unik för GT-ägare. Ford har nämligen gjort klart att den kan dyka upp i andra Fordmodeller framöver, vilket även gäller bilens rörliga vinge. Vilken tur att man inte tjingade en GT för sådär 3,3 miljoner kronor.

Läs mer här: Så fungerar Ford GT:s körlägen

kommentarer