Saab 99 fyller 50 år i dag – grattis!

By Mattias Rabe

Saab hade harvat på med i princip samma karossform i 15 år med modellerna

Saab 99 till vänster, 96 till höger. Den till vänster är den hemliga testbilen Paddan som användes som testbänk under utvecklingsfasen.

1967 var det så dags. Den 22 november presenterades Saab helt nya modell 99 på Teknorama i Stockholm. Bilen uppvisade för märket helt nya former skapade av Sixten Sason (med hjälp från sin lärling Björn Envall), mannen som låg bakom bland annat Saabs ursprungsmodell 92 men även produkter från exempelvis Husqvarna och Hasselblad.
Tyvärr fick Sixten Sason aldrig uppleva premiärvisningen av hans största skapelse 99:an, den där senhösten 1967. Han dog nämligen den 1 april samma år, bara några veckor efter sin 55-årsdag.

I Teknikens Värld nummer 24 som kom ut den 1 december 1967 berättade vi allt om nya Saab-modellen. Gunnar Friberg intervjuade till och med bilen med frågor om barndomen, föräldrarna och annat märkligt intressant. Vi tog även upp ett annat ämne som Saab höll lite hemligt vid själva presentationen, nämligen den automatlåda som företaget höll på att specificera och utveckla för att passa in i deras tuffa kravbild.

Saab 99 testades frekvent i Teknikens Värld efter presentationen senhösten 1968. Här ingick den, i tvådörrarsutförande, i ett stortest i Teknikens Värld nummer 20/1969.

Bilen kom dock inte i produktion förrän ett år senare (i oktober), då som årsmodell 1969. För att lägga vantarna på ett exemplar fick man hosta upp 18 385 kronor. För den summan fick man en bil med två dörrar, något annat fanns nämligen inte. Det var först 1970 som fyrdörrarsvarianten lanserades. Sedan kom Combi Coupé-varianterna med tre- och femdörrarskarosser.

Det stora med Saab 99 var så klart ett helt nytt formspråk som följde med märket under många år, men bilen var mer revolutionerande än så. Den var större och rymligare än sina

Läs mer här: Saab 99 fyller 50 år i dag – grattis!

kommentarer