Seat först ut med koncernens nya infotainmentsystem

By Peter Klemensberger

Tiden är förbi då Seat byggde budgetbiler baserad på daterad Volkswagenteknik. Sedan 2017 är man, om än lite väl sent, med på suvtåget och är nu redo för sin tredje modell i segmentet: Tarraco.

För ett år sedan gjorde man klart att man siktade på att bli marknadsledande inom de tre tuffaste grenarena i bilbranschen: uppkoppling, autonom körning och elektrifiering. Men det var nog fler än en som drog på smilbanden då man i och med det offentliggörandet rullade fram ett koncept i form av en eldriven Mii. Tvillingmodellen Volkswagen Up har som bekant funnits med eldrift sedan 2013.

Nu har man emellertid gjort klart att nästa generation Seat Leon blir först ut med koncernens nya infotainmentsystem. Under två års tid har man arbetat fram systemet som ska bli marknadsledande och även dyka upp i koncernens övriga bilar. Märkets unga köpkrets gör att man har valt att lansera systemet i just en Seatmodell.

Systemet ska vara flexibelt där uppdateringar av kartor och nedladdningar av appar ska gå lika smidigt som med en smartphone. Samtidigt flyttas en rad funktioner till skärmen, exempelvis reglagen för värme och kyla. Röststyrning ska också användas i större utsträckning. Nya Seat Leon kommer även erbjudas med en andra skärm som ersätter de traditionella mätarna i förarmiljön.

Märkets vd Matthias Rabe har även avslöjat att nya Seat Leon ska ha fem dörrar men inte vara en ”vanlig halvkombi” i golfklassen utan även hämta inspiration från suvar.

Bilen kommer att bygga på MQB-plattformen och troligen finnas som laddhybrid även om den inledningsvis kommer att finnas med diesel- och bensinmotor och som mildhybrid, enligt Matthias Rabe. Nya Seal Leon väntas komma sommaren 2019.

Seats första renodlade elbil kommer 2020, en bil i samma storleksklass som Leon men som kommer att bygga på MEB-plattformen.

Bilden ovan visar inredningen på konceptet 20V20

Läs mer här: Seat först ut med koncernens nya infotainmentsystem

kommentarer