Skratt och nostalgi blir magi på scenen

Recension.

Lustspel
Charley’s tant
Av Brandon Thomas, bearbetning Anders Aldgård
Musik: Thomas Darelid
Medverkande: Jan Malmsjö, Marianne Mörck, Claes Malmberg, Anders Hatlo, Johan Ringström, Henning Ledstam, Cecilia Dovrell, Ellen Lindström, Nina Hammarklev, Caroline Jörnsved, Terese Ewaldsson
Mask och peruk: Tiina Bengtsson
Scenografi: Rolf Allan Håkansson
Kostym: Ulrika Wassén
Nypremiär på Galateatern (Slagthuset) den 2 oktober
Regi: Anders Aldgård
pppp

Claes Malmberg är helgalet rolig, Jan Malmsjö är i högform och Marianne Mörck är ljuvlig men nog lite snuvig. Premiärkvällen med komedin Charley’s tant bjuder på teaterögonblick man aldrig kommer att glömma – och trots det göteborgska ursprunget är den förstås skräddarsydd för Malmö och för just den här scenen. Det här är en kväll som ger publiken alla känslorna på en och samma gång, som det heter i en helt annan visa. Det blir stundtals rena karusellen av nostalgisk glädje med ett stänk vemod. Tänk vad åren går, men visst minns vi den än, den ljuvliga tiden.
I somras spelades Charley’s tant för fullsatt parkett utomhus på Gunnebo slott. När föreställningen nu landar i Malmö på Galateatern har den verkligen kommit hem. Och det känns i rummet.

Charley’s tant handlar om två kärlekspar, två unga män som vill ha kontakt med en fabrikörs två myndlingar. De unga kvinnorna får inte vistas tillsammans

Läs mer här: Skratt och nostalgi blir magi på scenen

kommentarer