Specialbyggd Rolls-Royce kan öppna för fler
Att skräddarsy sin bil har blivit möjligt för gemene man länge. Ja, i alla fall om vi talar om att välja kunna välja kulörer och tillbehör vid nybilsköpet. Men att låta någon bygga en kaross att montera på ett färdigt chassi är något som försvann på 1950-talet. Anledningarna till det är främst att bilen då blev massproducerad samt rent tekniskt då den självbärande karossen fick sitt genombrott.
Till helgens evenemang Concorso d’Eleganza på Villa d’Este vid Comosjön visade dock Rolls-Royce upp en kaross byggd på beställning av en kund. Sweptail, som bilen av förklarliga skäl är döpt till, bygger en Phantom Coupé och ska ge kopplingar till liknande svepande bakpartier som Rolls-Roycebilar kunde ha under 1920-talet.
Framtill har man jobbat åt det andra hållet. Grillen är större, mer horisontell och det platta intrycket förstärks av en kromad list som löper kring hela nosen. Sweptail är strikt tvåsitsig och utrustad med ett uppseendeväckande glastak men har kvar de karaktäristiska dörrarna med den bakhängda konstruktionen.
Rolls-Royce själva nämner inget pris men erkänner att det är den dyraste bilen de någonsin har byggt. Trots det stänger man inte dörren för framtida beställningar men är noga med att man vill hålla i rodret för att undvika att bygga en bil som vare sig passar varumärket eller kunden.
Sweptail ska ses som ett experiment på vad man kan göra och hur man ska göra det. Det finns utan tvekan en marknad för specialbyggda karosser men man får gå försiktigt fram för att behålla den exklusiva auran kring sådana bilar. Men det finns också rent tekniska problem att lösa, inte minns när det gäller att få dem godkända ur säkerhetssynpunkt.
Donatorn, Rolls-Royce Phantom Coupé, debuterade 2008 och gick ur produktion förra året. Kommande Phantom, generation åtta, väntas inte komma i något coupéutförande.
Rolls-Royce har tidigare spänt musklerna när det kommer karossknackande …
Läs mer här: Specialbyggd Rolls-Royce kan öppna för fler