Stefan Johansson demonstrerar hur det är att köra F1-bil med halo
By Erik Inge
Det ska dock påpekas att Stefan Johansson inte utför testet i någon riktig F1-bil. Istället är det en avancerad simulator som får agera testfordon. Riggen Stefan Johansson använder i testet kommer från CXC Simulations och är emellertid inget amatörbygge. Priserna börjar på 49 000 dollar, ungefär 410 000 kronor, men då ingår inte widescreen-skärmarna och VR-tekniken från Oculus. Enligt amerikanska Motor Authority kostar den simulator Lill-Lövis använder i videon runt 85 000 dollar, det vill säga omkring 710 000 översatt till svenska kronor.
Men åter till ämnet: hur är det med sikten i dagens F1-bilar?
På det det stora hela beskriver Stefan Johansson sikten och känslan liknande den i en LMP1-racer, med den enda uppenbara skillnaden att F1-bilen saknar tak.
Stefan verkar inte störas något särskilt av den nya halon. Framför allt inte under körning.
– Du sitter ändå aldrig med huvudet rakt fram när du kör. Du vrider alltid på huvudet beroende på hur banan svänger, säger Lill-Lövis bland annat.
Däremot är Lill-Lövis lite fundersam över hur sikten påverkas av det nya huvudskyddet i själva startmomentet. För att se startlamporna behöver föraren titta ”över kanten”.
– Man måste vrida upp huvudet, annars ser du ingenting, säger Johansson.
Se mer i videon ovan.
Läs mer här: Stefan Johansson demonstrerar hur det är att köra F1-bil med halo