Svensk teknik ska stoppa rattfulla via andedräkten

By Mattias Rabe

I dag finns det alkolås som hindrar alkoholpåverkade från att köra bil, men denna typ av aktiv mätning av promillehalten är omständlig och inte fullt pålitlig. Det nya är passiv mätning och

Sensorn behöver inte vara stor.

Hö instruments och Senseairs lösning består av en infraröd sensor som analyserar utandningsluften för att avgöra om en förare är alkoholpåverkad eller inte. Endast en extremt liten del av partiklarna i luften behövs för att säkerställa en exakt promillehalt i blodet. Dessutom sägs tekniken kunna avgöra om det är föraren eller passageraren som är alkoholpåverkad.

En fördel med denna passiva mätmetod är att den kan utföras kontinuerligt, det vill säga så länge föraren befinner sig bakom ratten. Det går alltså inte att börja supa under körningen, vilket är möjligt med ett traditionellt alkolås.

Sensorn kan placeras på rattstången och kontinuerligt analysera förarens utandningsluft.

Senseair har redan installerat motsvarande teknik i personalrummen hos SJ. Lokförare får andas mot en sensor vid instämpling. Visar mätningen att det finns alkohol i blodet informeras trafikledningen omedelbart och lokföraren kan bytas ut.

Trafikverket och polisen i Sverige har alldeles nyligen meddelat att de drar igång en studie för att utvärdera tekniker för kontinuerlig mätning i fordon.

TEST: Marknadens bästa alkomätare

Läs mer här: Svensk teknik ska stoppa rattfulla via andedräkten

kommentarer