Sveriges Fordonsverkstäders Förening vill förhindra slarv vid skadereparationer

By Mattias Rabe

Tidigare i dag skrev vi om svenska bilverkstäders omfattande slarv vid reparationsarbeten. Trafikförsäkringsföreningens (TFF) senaste undersökning visar att slarvet är mindre än tidigare år, men ändå så pass stort att 34 procent av cirka 1 300 kontroller ledde till att reparationsarbetena fick anmärkningar. De värsta verkstäderna fick anmärkning på uppemot 70 procent av utförda arbeten.

Detta har fått Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) att reagera och agera. Samma dag som Trafikförsäkringsföreningen publicerade sitt resultat meddelar SFVF att de inför en ny kvalitetsstandard i skadeverkstadsbranschen för att få rätsida på slarvet.

– Vad vi återigen ser är bristande kvalitet och även om resultatet är något bättre kan detta aldrig vara något som branschen kan vara nöjd med, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

Han menar att undersökningen bekräftar det låga förtroende som bilägare känner för verkstadsbranschen, och trots alla kontroller och certifieringar ser verkstädernas eget branschorgan inte några märkbara förbättringar.

– Vi måste börja arbeta på ett annorlunda sätt och med nya rutiner för att mäta och hitta avvikelser för att säkerställa kvalitet. Därför inför vi nu Eurogarant som är den enda erkända kvalitetsstandarden som har tagits fram av den internationella organisationen AIRC (Association Internationale des Reparateurs Carrosserie), som är en sammanslutning av fristående skadeverkstäder, karossbyggare, lackerare och bilbyggare runt om i Europa. AIRC är en stor aktör i bland annat Tyskland och har lobbyister på plats i EU-organisationen i Bryssel, säger Bo Ericsson.

SFVF menar att Eurogarant-standardens starkaste sida är att den fokuserar på hela fordonet, från kaross till färg. Och för att få standarden bättre anpassad till svenska förhållanden och mer omfattande har man även integrerat delar av MRFVU i den.

Nu hoppas SFVF att även Sverige ska kunna se en kvalitetsförbättring inom skadeverkstadsbranschen, likt andra länder i Europa har sett sedan de införde Eurogarant redan 2004.

Eurogarant kan ses som skadeverkstädernas motsvarighet till vanliga bilverkstädernas

Läs mer här: Sveriges Fordonsverkstäders Förening vill förhindra slarv vid skadereparationer

kommentarer