Sydsverige enigt om fyrspår på stambanan

By Stefan Olofson

Skåne Två nya spår Lund-Hässleholm för att öka kapaciteten och möjliggöra höghastighetståg står överst på de sydsvenska regionernas priolista över nödvändiga infrastrukturinsatser.

Det tidigare positionspappret har nu konkretiserats i ”Sydsvenska prioriteringar” av Regionsamverkan Sydsverige som utgörs av Landstinget i Kalmar län, regionförbundet Kalmar län, Landstinget Blekinge, Region Blekinge, Region Skåne, Kommunförbundet Skåne, region Kronoberg, Region Halland och Region Jönköpings län.
Just nu pågår en översyn infrastrukturen inför perioden 2018-2029. Trafikverket håller på att ta fram en ny nationell plan för hela transportsystemet utifrån regeringens direktiv.
I det paketet ingår även Sverigeförhandlingen om höghastighetståg och storstadssatsningar.
– Infrastrukturen är ett område som kräver stora resurser, samförstånd och lång framförhållning. Det är därför glädjande att vi i Sydsverige har enats om våra prioriteringar, säger Henrik Fritzon (S) regionstyrelsens ordförande.

Två planer finns på bordet, en Skåneplan med enbart skånska prioriteringar och den sydsvenska planen.
Alliansen och SD i region Skåne vill fokusera på Skåneplanen, som innehåller samma satsningar på tåg och vägar som den sydsvenska med ett stort undantag när det gäller sexfilig motorväg på E6 mellan Malmö och Helsingborg. Styret vill inte ha den satsningen, men blev överkörda av oppositionen i regionstyrelsen nyligen.

I Sydsvenska prioriteringar lyfts, precis som i Skåneplanen, det akuta behovet av fyra spår mellan Lund och Hässleholm. Etappen har i dag en av de största kapacitetsbristerna i landets järnvägsnät och är avgörande för en fungerande tågtrafik i Sydsverige. På priolistans andra plats nämns insatsen om behovet av dubbelspår på hela Västkustbanan. En fast förbindelse Helsingborg-Helsingör och utbyggnad Hässleholm-Kristianstad på Skånebanan är också nödvändiga insatser som noteras på listan.

Läs mer här: Sydsverige enigt om fyrspår på stambanan

kommentarer