Tillverkningen igång i Nevs nya Kina-fabrik
By Mattias Rabe
Svenskkinesiska biltillverkaren Nevs, som för fem år sedan
Elbilen som rullade ut genom fabriksportarna var en Nevs 9-3 EV, baserad på senaste generationen Saab 9-3. Som vi alla ser skiljer sig utseendet kraftigt från de konceptbilar – 9-3 och 9-3X – som visades upp i somras. Fronten är inte längre lika egen utan betydligt mer Saab 9-3, dock utan Saab-emblem (som Nevs alltså inte får lov att använda). Nevs flaggade i somras för att konceptbilarnas utseende kan komma att förändras, och så blev det alltså.
Notera bilen på bilden bakom Nevs vd Stefan Tilk.
Både 9-3 och 9-3X, där sistnämnda är en kombiversion med förhöjd markfrigång, tillhör Nevs första generation elbilar. Snart påbörjas utvecklingen av både generation två och tre, en utvecklingsfas som kommer att äga rum både i Kina och i Sverige (Trollhättan). Dessa båda generationerna kommer att tas fram i nära samarbete med Didi Chuxing, ”Kinas Uber”, som Nevs slöt avtal med i slutet av oktober. Didi Chuxings plan är att om tre år ha en miljon elbilar i sin fordonsflotta, och det är här Nevs kommer in som en viktig medspelare.
Nevs 9-3 och 9-3X som de såg ut som konceptbilar i somras. Notera att fronten ser väldigt annorlunda ut jämfört med den Nevs 9-3 EV som nu rullat av produktionsbandet i Tianjin-fabriken i Kina.
Vad gäller själva fabriken så är det fas ett som nu inletts. Det betyder en årlig produktion om 50 000 bilar. När Nevs elbilsprojekt är redo för nästa steg, fas två, ska produktionstakten skruvas upp till 220 000 bilar årligen.
Läs mer här: Tillverkningen igång i Nevs nya Kina-fabrik