Toyota Aygo facelift officiell
By Mattias Rabe
På bilsalongen i Genève 2014
Baktill märks inte lika stora förändringar, men bakljusen har fått ny layout med en integrerad lysdiodslinga som ger ett mer unikt kännetecken än vad tidigare bakljus gjorde.
Maskinellt har det också hänt grejer. Den trecylindriga 1,0-litersmotorn har fått nytt insprutningssystem, högre kompression, flertalet lågfriktionskomponenter, EGR-teknik samt förbättrad balansaxel för mindre vibrationer.
Maskinen, som är Euro 6.2-certifierad, levererar numera 72 hästkrafter i stället för 69 och 93 newtonmeter, en sänkning från tidigare 95 newtonmeter. 0-100 km/h har kapats med fyra tiondelar till 13,8 sekunder och förbrukningen vid blandad körning enligt NEDC-körcykeln har sänkts från 0,41 till 0,39 liter per mil. Det motsvarar 90 gram koldioxid per kilometer.
En Eco-variant finns också. Fortfarande samma motor men med längre fjärde och femte växel, lågfriktionsdäck, start/stopp-teknik och aerodynamiska detaljer. Eco-versionen når ned till 86 gram koldioxid per kilometer.
Säkerhetssystemen har uppgraderats enligt Toyota Safety Sense-filosofin. Kollisionsvarnare och autobroms samt filhållningsvarnare, bland annat.
Läs mer här: Toyota Aygo facelift officiell