Toyota Hilux klarar nu älgtestet

By Linus Pröjtz

När den röda Toyota Hilux-bilen gick upp på två hjul och var nära att välta i älgtestet förra hösten blev vi uppriktigt förvånade. Vi trodde att detta beteende hörde till det förgångna, men vi hade fel. Vilket även skickar en tydlig signal om att älgtestet, hur mycket antisladd- eller antivältsystem det än finns i dagens bilar, fyller en synnerligen viktig funktion i dagens fordonsvärld. Se älgtestet som ett oberoende kontrollorgan.
Detta understryks ytterligare av det som händer just i dag. Vi är på plats på testområdet IDIADA strax söder om Barcelona i Spanien, en bana som används helt och hållet av fordonsindustrin samt deras underleverantörer. I februari fick vi Toyotas åtgärdsprogram för Hilux presenterat för oss vid ett möte hos Toyota Sweden AB i Rissne strax nordväst om Stockholm. Åtgärder som skulle bygga bort den vältbenägenhet som bilen uppvisade i älgtestet. Vi är på plats för att resultatet i älgtestet dikterar det. Och för att Toyota tar resultatet på yttersta allvar.

Det är en rejäl delegation från Toyota som möter oss på IDIADA, en solig söndagsmorgon i senare delen av mars. Totalt räknar vi in en bemanning på tolv personer från Toyota där majoriteten kommer från företagets utvecklingsavdelning.
Vi börjar dagen med en kortare genomgång där Toyota-folket, med Takenari Yamaguchi (Technical General Manager Vehicle Performance Engineering) i spetsen, ännu en gång går igenom vad som gjorts med bilen och vad vi ska göra i dag. Enkelt uttryckt handlar åtgärdspaketet om omprogrammerat antisladdsystem och höjt ringtryck (+0,3 bar kalltryck) i framdäcken vid full last. Redan kända fakta, men värda att repetera. Sedan – direkt ut på testbanan.
Testet körs helt enligt de mått för älgtestet som vi använder hemma. På plats finns även en Ford Ranger som referensbil, ett val som Toyota gjort då Ranger är den bäst säljande pickupen i detta segment

Läs mer här: Toyota Hilux klarar nu älgtestet

kommentarer