Trans Am tillbaka med svensk design

By Mattias Rabe

En av världens mest ikoniska muskelbilar är Trans Am-varianten av andra generationens Pontiac Firebird, en bil som stora delar av världen förälskade sig i efter att ha sett Nu blåser vi snuten med Burt Reynolds i huvudrollen. Av just den anledningen visade Florida-baserade firman Trans Am Depot upp en modern ”Nu blåser vi snuten”-kärra baserad på Chevrolet Camaro generation fem. Det var för nästan exakt ett år sedan, och sedan dess har 77 bilar byggts och försvunnit i ett nafs.

Trans Am Depot fick blodad tand och bestämde sig för att göra ännu en serie Firebird Trans Am men denna gång baserad på nya generationen, den sjätte i ordningen, Camaro. Och för att få till de rätta linjerna tog de hjälp av ingen mindre än svenske bildesignern Bo Zolland som under många år har gjort sig ett namn genom både linjesköna och uppseendeväckande bilar, inte minst olika Volvo-modeller.

Nya Camaro SS 2017-baserade Trans Am visades upp på bilsalongen i New York i april och på plats vid avtäckningen var så klart Bo Zolland som låter hälsa att den som beställer en bil kan lägga till T-top för att få det rätta stuket à la T/A 8.2 så som den såg ut när Burt Reynolds körde den. Självklart finns även ”eldfågeln” lackerad på huven.

Bo Zolland berättar framför kamera på årets New York-salong om bilen.

Grundvarianten har 468 hästkrafter (462 hp) men den som de flesta lär sukta efter är Super Duty-versionen med en V8 på 455 kubiktum, nästan 7,5 liter. Det är den blå bilen vi ser här på bilderna.
Med hjälp av kompressor (från företaget med svenskklingande namnet Magnuson) på 2,3 liter som laddar knappt ett bar når man upp till 1 014 hästkrafter (1 000 hp). Maxvridet ligger på massiva 1 418 newtonmeter.
Det sägs att Trans Am 455 Super

Läs mer här: Trans Am tillbaka med svensk design

kommentarer