Tyska miljöministern sågar uppdatering av dieselbilar

By Mattias Rabe

I början av augusti kom tyska bilindustrin och landets politiker överens om att 5,3 miljoner dieselbilar av olika märken måste kallas in för att få mjukvaran som sköter motorstyrningen uppdaterad. Uppdateringen anses behövlig för att sänka dieselbilarnas hälsovådliga utsläpp, dels för omgivningens skull men också för att stävja kraven på dieselförbud i tyska städer.

Men överenskommelsen är mer eller mindre verkningslös visar Umweltsbundesamts, Tysklands motsvarighet till Naturvårdsverket, mätningar. Med dessa som bakgrund har nu tyska miljöministern Barbara Hendricks tagit bladet från munnen och får stöd från flera tyska miljöorganisationer. Hon menar att programvaruuppdateringarna inte är tillräckliga för att sänka utsläppen med de 25-30 procent som förändringen avser utan att det måste till mekaniska justeringar för att nå resultat. Umweltsbundesamts mätningar avslöjar nämligen att den överenskomna uppdateringsmetoden endast sänker utsläppen med upp till sex procent – på tok för lite för att göra någon större skillnad. Dieselförbud i städerna hotar därmed fortfarande.

Tysklands miljöminister vill se ännu stramare åtgärder för bilindustrin, en strategi som är betydligt mer kostsam. Politiker är dessutom rädda för att väcka vrede hos landets miljontals dieselbilsägare.

Läs mer här: Tyska miljöministern sågar uppdatering av dieselbilar

kommentarer