Världens bästa motor 2017 sitter i Honda NSX

By Mattias Rabe

Världens bästa motorer inom olika kategorier och framför allt världens bästa motor oavsett kategori har korats sedan 1999 av brittiska UKIP Media & Events som tagit hjälp av en stor och namnstark jury av över 60 olika motorjournalister från hela världen. Sverige har sedan i fjol en svensk representant i juryn – hans namn är Hans Hedberg och är testchef på Teknikens Värld.

Hans och hans jurykompisar har i år lagt sina röster på så vis att årets vinnarmotor stavas 3,5 liter dubbelturbo-V6 med tre elmotorer. Jo visst är det den 581 hästkrafter starka hybriddrivlinan i

Honda NSX, eller Acura NSX som bilen på bilden heter, drog längsta strået i årets Engine of the Year. Bilden är tagen när Mikael Stjerna var iväg och körde bilen i december 2015. Den provkörningen kan du läsa här.

Engine of the Year handalr dock inte enbart om en motor, utan om många, väldigt många till och med. Till exempel vann Ferraris 3,9-liters turbo-V8, förra årets totalvinnare, klassen för årets prestandamotor. Där kom NSX-motorn inte ens med bland topp sex.
Årets gröna motor utsågs Teslas elektriska P100D-drivlina till, samma motor vann dessutom klassen för årets elmotor.

Volvo är också med på ett hörn i årets upplaga av Engine of the Year, dock inte som vinnare i någon klass. Volvos T8 Twin Engine-hybriddrivlina där en turbomatad tvålitersfyra arbetar parallellt med en elmotor kom på sjätte plats i klassen årets gröna motor. Denna maskin placerade sig även på fjärde plats i klassen årets motor med cylindervolym på mellan 1,8 och 2,0 liter. I samma klass kammade Volvos turbomatade tvålitersfyra hem sjätteplatsen. Det vill säga samma motor som i hybriddrivlinan, men utan elektrisk assistans.

Här nedan listar vi vinnarna i samtliga klasser. Som vi ser är det som vanligt i Engine of the Year total dominans för bensin- och eldrivna motorer.

Läs mer här: Världens bästa motor 2017 sitter i Honda NSX

kommentarer