Vision Concept visar Lagondas framtid

By Peter Klemensberger

Bakhängda bakdörrar, snurrbara stolar och avskalad inredning är klassiska grepp när det kommer till koncept men Aston Martins Vision Concept som nu visas i Genève ger även en föraning om lyxmärket

Kanske inte chockerande men ändå uppseendeväckande är det inne i Vision Concept. Här har nya material som kolfiber, silke och keramik ersatt klassiska brittiska som läder och trä. De bakhängda dörrarna samarbetar med takluckor för lättare isteg. Stolarna är att betrakta som fåtöljer och ratten kan skjutas åt vänster eller höger eller inte användas alls då bilen är helt självkörande. Lagondaägarna är sedan länge vana att bli skjutsade, menar man, men om det görs av dator eller fysisk chaufför är i framtiden upp till ägaren.

Lagonda siktar på att bli första lyxbilsmärke med en modellflora helt utan utsläpp, med andra ord bara sälja helt eldrivna modeller. Vision Concept driver på alla fyra hjul och har en räckvidd på 400 miles (cirka 64 mil) och laddas trådlöst.

Vision Concept må vara just ett koncept men ska resultera i en produktionsbil 2021. I montern i Genève visas två andra modeller, i 40 procent av fullskala upp – en coupé och en suv – som väntas komma 2023. Faktum är att man redan 2009 visade ett suvkoncept. En bil baserad på Mercedes GL och som planerades att få hybriddrift.

Lagonda är ett namn som går att spåra långt tillbaka i bilhistorien. Det grundades som märke 1906 och hamnade i Aston Martins ägo 1947.

För de flesta är kanske namnet Lagonda förknippat med den kilformade fyrdörrarsmodeller presenterad 1976 (se bilden ovan) men namnet har förekommit såväl innan som efter på prototyper och modeller tillverkade i små upplagor.

2011 meddelade Aston Martin att man skulle blåsa liv i märket och tre år senare kom modellen Lagonda Taraf som tillverkades i 200 exemplar och med en

Läs mer här: Vision Concept visar Lagondas framtid

kommentarer