Volkswagen: ”Det är inget fel på den nya mjukvaran”

By Erik Wedberg

På teknikensvarld.se publicerades de mätresultat som fick stor uppmärksamhet, inte bara i Sverige utan även i och runt om i Europa. Enligt våra mätningar av bilar från Volkswagen-koncernen, före och efter att de uppdaterats med den nya mjukvaran som åtgärdar utsläppen av kväveoxider, påverkas körbarheten negativt. Mätningarna visar att bilarnas vridmomentkurvor flyttas, maximalt vridmoment nås högre upp i varvtalsskalan efter åtgärden.
Fenomenet med de ändrade vridmomentkurvorna bekräftas av uppgifter från våra läsare. I skrivande stund har drygt 100 ägare av bilar från Volkswagen-koncernen hört av sig till oss och beskrivit liknande symptom – bilarna upplevs slöare och törstigare efter åtgärden och bilar utrustade med dubbelkopplingslådor har enligt vittnesmål börjat visa märkliga växlingsbeteenden. En handfull av ägarnas berättelser kan du ta del av här.

Allt förnekas av Volkswagen. Vid ett möte på Teknikens Världs redaktion i Stockholm förklarar utsända från Volkswagen att åtgärden omöjligen kan påverka körbarheten i bilarna. Volkswagen understryker att drygt fyra miljoner bilar redan har åtgärdats och att andelen kunder som har klagat är försvinnande liten, mindre än en promille. Med så många kunder och så många åtgärdade bilar vore det närmast konstigt om det inte kom ett enda klagomål, tycker Volkswagen. Majoriteten av kunderna känner ingen skillnad på sina bilar före och efter åtgärd.
Vi ser dock att antalet missnöjda bilägare ökar, inte bara i Sverige. På Volkswagen-forum runt om i världen vädrar många sitt missnöje med åtgärdade bilar och problemet med bilar som beter sig annorlunda efter åtgärd är föremål för diskussion både inom motorpress och dagstidningar i Tyskland och Storbritannien, exempelvis Wirtschaftswoche och The Guardian.

Teknikens Världs chefredaktör Daniel Frodin, Lars Hagstedt, Volkswagen Sverige, Marcus Engström, Teknikens Värld, Erik Wedberg, Teknikens Värld, Marcus Thomasfolk, Volkswagen Sverige, Markus Koehne, chef för utvecklingsavdelningen för dieselmotorer på Volkswagen och Nicolai Laude, talesperson för dieselfrågor Volkswagen.

Vid mötet låter Volkswagen förstå att

Läs mer här: Volkswagen: ”Det är inget fel på den nya mjukvaran”

kommentarer