Volkswagen I.D. Crozz är tredje elbilen i rad

By Mattias Rabe

Volkswagen har i e-Up och e-Golf redan två elbilar i sitt modellprogram, men de båda är baserade på befintliga bilmodeller med allt vad det innebär i form av för- och nackdelar. Bättre blir det när de lanserar elbilar som från början är tänkta att vara just elbilar. Därför har de tagit fram en helt ny plattform för ändamålet – MEB (Modular Electric Drive Matrix) – som nu visar upp för tredje gången i helt ny skepnad. Första gången var i form av I.D. Concept på Parissalongen i höstas, andra gången var i form av I.D. Buzz Concept på Detroitsalongen i början av året och tredje gången är nu, på pågående bilsalongen i Shanghai, och i form av I.D. Crozz Concept, alltså inte I.D. Crossover Concept som vi trodde att den skulle heta när teaserbilder dök upp förra veckan.

Konceptet är detsamma som hos de båda föregående elbilskonceptet och det är därför formerna som är den största nyheten. Det är nämligen så här Volkswagen tänker sig designen på deras framtida elbilar som ska börja marknadsintroduceras under 2020. Medan I.D. Concept är något av en elektriskt driven Golf, dock en halv storlek mindre, är I.D. Buzz framtidens svar på klassiska folkabussen och I.D. Crozz är mer av en livsstilsbil à la alla coupéformade suvar som numera äntrar marknaden i parti och minut. Den är något av en högbyggd Arteon, skulle man kunna säga. En crossover, eller CUV som det också kallas, det vill säga Crossover Utility Vehicle.

På längden mäter I.D. Crozz 462,5 centimeter vilket gör att den placerar sig mellan Tiguan och sjusitsiga Tiguan Allspace. Axelavståndet är 277,3 centimeter, betydligt närmare avståndet som Tiguan Allspace har än vad vanliga Tiguan har. I.D. Crozz sägs därför bjuda på interiöra utrymmen som är i klass med

Läs mer här: Volkswagen I.D. Crozz är tredje elbilen i rad

kommentarer