Volkswagen slutar med E85-bilar i Sverige
By Mattias Rabe
2008 var toppåret sett till försäljningen av etanolbilar då de stod för nästan en fjärdedel av nybilsförsäljningen. 2011 var toppåret för drivmedlet E85 i Sverige med drygt 220 000 sålda kubikmeter. Sedan började det gå utför och i fjol noterades E85 för drygt 41 000 kubikmeter, inte ens en femtedel av försäljningen sex år tidigare. Vinsten att köra med etanol i tanken minskade år för år. Skattehöjningar var en av orsakerna, höga driftskostnader med täta serviceintervall en annan. De flesta E85-bilar som fortfarande rullar gör det därför med bensin i tanken.
Trenden tog flera biltillverkare fasta på för några år sedan, bland annat Volvo som våren 2014 meddelade att de slutar med etanolbilar.
Volkswagen är en annan tillverkare som under många år har varit en stor spelare vad gäller etanoldrivna bilar. På senare tid har de faktiskt varit den enda aktören i Sverige som erbjudit kunderna ett E85-alternativ (Golf Multifuel). Men nu meddelar Volkswagen att även de kastar in handduken.
– Den negativa trenden kring E85 har tyvärr varit tydlig en längre tid. Under årets tre första månader har våra kunder inte köpt fler än 205 etanoldrivna Golf. Det är cirka 1,5 procent av vår totala försäljning, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige, och tillägger att han personligen tycker att det är olyckligt att utvecklingen gått i denna riktning.
– E85-bilar hade varit ett bra bidrag för att nå klimatmålen. Men tyvärr har de politiska besluten varit ogynnsamma för etanolbilarna. I det nya skattesystemet bonus-malus får E85-bilarna inte några som helst positiva incitament.
Läs mer här: Volkswagen slutar med E85-bilar i Sverige