Volvo hoppar över Level 3-autonoma bilar
By Mattias Rabe
Under ett stort möte, 1st European Conference on Connected and Automated Driving, hos EU-kommissionen i Bryssel under måndagen tog Volvos vd och ordförande Håkan Samuelsson upp en hel del intressanta grejer. Bland annat uppmanade han andra biltillverkare och berörda myndigheter att börja realtidsdela information med varandra för att höja säkerheten på vägarna. Som exempel tog han upp Volvos informationsinsamlande från Volvo-bilar i Sverige och Norge, som via systemen Slippery Road Alert och Hazard Light Alert (standard på 90-serien och nya XC60) meddelar andra Volvo-bilar/förare samt myndigheter om hala vägförhållanden och eventuella faror.
Men det mest intressanta Håkan Samuelsson tog upp under mötet var Volvos syn på utvecklingen av självkörande bilar. Som vi vet satsar Volvo hårt på autonom teknik och redan för flera år sedan sjösattes Drive Me-projektet som nyligen mynnat ut i att självkörande Volvo-bilar i händerna på vanliga familjer trafikerar vägarna i och runt Göteborg. Redan i dag har Volvo självkörande teknik i alla nya 90-bilar (S90, V90 och XC90) av Level 2-typ, det vill säga att bilen kan ta över i vissa situationer under korta stunder men att föraren hela tiden ska ha uppsikt över körningen och måste gå in och ta kontrollen när så behövs. En form av semiautonom teknik med andra ord.
Nästa steg på den självkörande skalan är Level 3 vilket innebär att bilen ska kunna köra och agera på egen hand i fler och längre situationer samtidigt som föraren ska kunna koncentrera sig på annat, men föraren har alltid det övergripandet ansvaret och måste vara beredd att ta kontrollen över bilen när som helst.
Det är detta steg Volvo inte är så förtjusta i och uttrycker därför en oro. Så här sa Håkan Samuelsson på mötet i Bryssel:
– I det här läget är det bilen som ansvarar för körningen, …
Läs mer här: Volvo hoppar över Level 3-autonoma bilar