Volvo-teknik var urkopplad i Uber-bilen som körde ihjäl kvinna

By Mattias Rabe

För en dryg vecka sedan krockade en av Ubers självkörande Volvo XC90 med en kvinna som korsade vägen i Tempe, Arizona. Kvinnan avled på sjukhus och Uber tog sina självkörande bilar, som ännu är inne i en testfas, ur tjänst över hela Nordamerika.
Direkt efter dödsolyckan tog spekulationerna vid, och polisen i Tempe gjorde ett uttalande om att olyckan mer eller mindre var oundviklig oavsett om bilen körde själv eller kördes av en mänsklig förare.
Ett par dagar senare släppte polisen filmen från olyckan, en film som visade att varken förare eller bilens system upptäckte kvinnan som förvisso rörde sig över vägen i ett parti som var väldigt mörkt. I och med att den självkörande bilen arbetar med information från många olika typer av sensorer, bland annat LIDAR (laserradar) som ser bra i mörker, är det många som har påpekat att det är underligt att den självkörande tekniken inte reagerade. Många har också undrat varför Volvos prisade system City Safety med autobroms och Pilot Assist inte reagerade och agerade. Nu står det klart varför.

Volvos inbyggda teknik med sensorer som detekterar objekt framför bilen och som bromsar om situationen kräver det var nämligen urkopplad. Det säger Zach Peterson, talesperson för Aptiv (tidigare en del av Delphi), företaget som levererar tekniken till Volvo.

– Vi vill inte att folk ska vara förvirrade eller tro att det var ett misslyckande med den teknik som vi levererar till Volvo, för så är inte fallet. Volvo XC90:s avancerade förarhjälpsystem har inget att göra med Ubers testfordons autonoma förarsystem, säger han.

Mobileye levererar hårdvara till Aptiv, hårdvara som sitter i Volvos modeller, bland annat XC90. De har i sin tur testat sin egen mjuk- och hårdvara enligt den fatala olyckans händelseförlopp. Genom att spela upp dödsolyckan på en teveskärm upptäckte de att deras system upptäcker kvinnan

Läs mer här: Volvo-teknik var urkopplad i Uber-bilen som körde ihjäl kvinna

kommentarer