Volvo XC40 T5 Twin Engine laddhybrid kommer i höst

By Mattias Rabe

I slutet av september i fjol

Här ser vi T5 Twin Engine-drivlinan så som den presenterades våren 2016.

XC40 T5 Twin Engine blir Volvos första laddhybrid som driver med endast två hjul. Hittills har samtliga laddhybrider varit fyrhjulsdrivna då förbränningsmotorn tagit hand om framhjulen och elmotorn tagit hand om det bakre hjulparet. XC40 T5 Twin Engine blir alltså framhjulsdriven eftersom kraften från både bensinmotorn och elmotorn skickas till främre axeln.

Drivlinan är komplett med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, 7DCT som den kallas. Den är precis som CMA-plattformen utvecklad av CEVT i Göteborg (Volvos och Geelys gemensamma utvecklingscenter) men tillverkas av Geely.

Här ser vi fyrhjulsdrivna T8 Twin Engine-drivlinan på den större SPA-plattformen samt framhjulsdrivna T5 Twin Engine på CMA-plattformen.

Batteri och räckvidd
Volvo är, som vi nämnde längre upp, än så länge förtegna om specifikationerna. Därför vet vi inte vilken kapacitet batterierna i XC40 T5 Twin Engine får och vi vet därmed inte heller vilket räckvidd på el den kommer att åtnjuta. Räkna dock inte med några 15 mil som i laddhybriden Polestar 1, men vi förmodar att Volvo tänker övertrumfa dagens standard om fem mil (på papperet). Minst sex mil förväntar vi oss.

Priset
Volvo XC40 T5 Twin Engine kommer alltså i höst som årsmodell 2019, några prisuppgifter finns dock inte. Men om vi ska sia lite så kan vi anta att den inte blir billig (beroende på vad man jämför med så klart). Bensinversionen XC40 T5 AWD, med 247 hästkrafter, kostar från 416 900 kronor. Billigare än den lär inte XC40 T5 Twin Engine bli. Prislappen får dock inte sticka iväg allt för mycket, för det finns redan billigare alternativ i någorlunda samma klass. Mini Countryman Plug-In Hybrid med 224 hästkrafter och fyrhjulsdrift, men med bara fyra mils räckvidd på el (på papperet, i vårt räckviddstest av tio laddhybrider kom

Läs mer här: Volvo XC40 T5 Twin Engine laddhybrid kommer i höst

kommentarer