Volvos okända elbil i Kina
By Mattias Rabe
Eftersom det är sällsynt med människor som läser en artikel från början till slut så tar vi det säkra för det osäkra och börjar med att klarlägga att bilen här är ingen Volvo, denna lilla elektriska bil är helt enkelt en Kina-kopia. Den tillverkas av företaget T-King som tillverkar allt från lätta och tunga lastbilar till små, små elbilar. Just denna modell har till skillnad från merparten av företagets andra minielbilar fyra dörrar (inte fem eftersom bakluckan inte går att öppna, endast bakrutan då det är en billigare konstruktion). Övriga har bara två (tre). Modellen, som heter Oujia, har alltså ingenting med Volvo att göra, förutom att grillen ser väldigt Volvo-lik ut. Av någon anledning har T-King valt att placera sin vanliga logotyp inuti en cirkulär kromlist som i sin tur är placerad i mitten av en diagonal ribba, precis så som det ser ut på Volvos modeller. Det är tydligt att T-King vill rida på Volvos våg.
Ljusblå metallic, mycket mer Volvo än så blir det knappast…
Bakdelen av bilen påminner inte alls om en Volvo, däremot om en BMW i3 mycket tack vare bakljusens utformning. T-King Oujia är emellertid väldigt mycket smalare med sina 140 centimeter. På höjden mäter den 145 centimeter och på längden exakt tre meter. Axelavståndet är 193 centimeter och vikten 715 kilo. Fyra personer ska tydligen få plats utan några större problem.
I denna ände var det slut med Volvo-känslan, i stället verkar BMW i3 ha stått förebild.
Elmotorn på fyra hästkrafter drivs med hjälp av ett gammalt hederligt blybatteri som kan ladda 100 amperetimmar med en spänning på 60 volt. Det sägs räcka till tio mils körning innan bilen måste kopplas till en vägguttag. Tio timmar tar det att ladda upp batteriet igen.
Toppfarten är för övrigt 35 km/h.
Proper, plastig inredning med …
Läs mer här: Volvos okända elbil i Kina