Zalando vill utöka sitt samarbete med H&M
H&M är en av Zalandos viktigaste partners, och bolagen diskuterar såväl sitt pågående som eventuellt utvidgade samarbeten.
Det sa nätmodehandlarens vd Rubin Ritter vid en presskonferens på tisdagen.
I dag går H&M-ägda Cheap Monday och Weekday att köpa på Zalandos hemsida.
– Vi har bra diskussioner med H&M om de märken de för närvarande säljer via oss, och även om framtida projekt som vi vill genomföra tillsammans. Men våra samtal med en av våra viktigaste partners vill vi hålla för oss själva, säger Rubin Ritter.
En jämförelse av de båda nätkombattanternas webbplatser ger vid handen att ett par byxor av modell ”Cheap Monday Jeans Skinny Fit – pure black” på Zalando.se kostar 499 kronor. På cheapmonday.com erbjuds motsvarande plagg för 400 kronor, medan Cheap Monday inte återfinns på hm.com.
LÄS MER: Kenzas bolag får in 20 miljoner från Zalando
Hög tillväxt i Norden
Vad gäller hur det går med Zalandos nya lager i Brunna norr om Stockholm sade Rubin Ritter att det fortsatt drivs interimsmässigt och kommer att försättas i ett mer permanent organisationstillstånd samt skalas upp senare i år. Norden präglas fortsatt av hög tillväxt för Zalando, sade han.
Zalando-aktien var upp cirka 3,5 procent efter en dryg timmes handel på Frankfurtbörsen på tisdagen, efter en rapport med högre tillväxt men lägre lönsamhet än väntat och upprepade helårsprognoser.
LÄS MER: Zalandos framgång viktig för Kinnevik
Omorganisation tyngde resultatet
Zalandos rapporterade rörelseförlust i det första kvartalet, minus 15,2 miljoner euro (+14,9), tyngdes bland annat av en kostnad på 10,9 miljoner euro (115 miljoner kronor) för omorganisation av nätmodehandlarens marknadsavdelning.
Omorganiseringen, genomförd den 1 januari, handlar om ett ökat fokus på försäljningskanal i stället för som tidigare på geografiska regioner, och bolagets segmentsrapportering har justerat i enlighet med det.
Källa: https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/zalando-vill-utoka-sitt-samarbete-med-hochm/