Pri­vat Öre­sunds­bro för ny in­fra­struk­tur?

Opinion

Om staten säljer Öresundsbron kan pengarna som fri­görs an­vändas för till ex­em­pel en ny H-H-för­bin­del­se el­ler an­dra stora in­fra­struk­tur­pro­jekt.
Idén kommer från den när­ings­livs­till­satta kom­mis­sionen med för­re fi­nans­mi­nis­ter Al­lan Larsson (S) i spetsen. Även Pia Kin­hult (M), Maria Wet­ter­strand (MP) och Ste­fan At­te­fall (KD) in­går i gruppen, som ska pre­sen­tera sina för­slag i dag.
Tanken är inte så dum. Tro­li­gen får AP-fonderna friare pla­cerings­re­gler fram­över och in­fra­struk­tur­sats­ningar har nämnts som en möj­lig placering för pen­sions­peng­arna. Öresundsbron har god av­kastning och med ökande tra­fik väntas den bli än bätt­re. Där­för skulle placering av en del av pen­sions­ka­pi­talet i Öresundsbron kun­na vara en lång­sik­tigt bra placering.
Bron ägs till hälften av staten ge­nom Sve­dab. An­dra hälften av Öre­sunds­bro­kon­sor­ti­et ägs av danska staten ge­nom A/S Öresund. En för­säljning av den svenska delen kräver enig­het med Dan­mark, som kan­ske ock­så kan tänka sig att sälja sin del. En helt pri­vat­ägd bro borde inte vara nå­got po­li­tiskt pro­blem.
Vik­tigast är dock att en för­säljning skulle fri­göra ka­pi­tal för nya in­ves­te­ringar i nödvändig in­fra­struk­tur. Både sat­sningen på hög­has­tig­hets­tåg, upp­rustning av be­fint­liga järn­vägar och an­dra stora pro­jekt ställer krav på ka­pi­tal som staten i dag inte har. Främst där­för är kom­mis­sionens tan­ke på en bro­för­säljning in­tres­sant.

Läs mer här: Pri­vat Öre­sunds­bro för ny in­fra­struk­tur?

kommentarer