Privat Öresundsbro för ny infrastruktur?
Opinion
Om staten säljer Öresundsbron kan pengarna som frigörs användas för till exempel en ny H-H-förbindelse eller andra stora infrastrukturprojekt.
Idén kommer från den näringslivstillsatta kommissionen med förre finansminister Allan Larsson (S) i spetsen. Även Pia Kinhult (M), Maria Wetterstrand (MP) och Stefan Attefall (KD) ingår i gruppen, som ska presentera sina förslag i dag.
Tanken är inte så dum. Troligen får AP-fonderna friare placeringsregler framöver och infrastruktursatsningar har nämnts som en möjlig placering för pensionspengarna. Öresundsbron har god avkastning och med ökande trafik väntas den bli än bättre. Därför skulle placering av en del av pensionskapitalet i Öresundsbron kunna vara en långsiktigt bra placering.
Bron ägs till hälften av staten genom Svedab. Andra hälften av Öresundsbrokonsortiet ägs av danska staten genom A/S Öresund. En försäljning av den svenska delen kräver enighet med Danmark, som kanske också kan tänka sig att sälja sin del. En helt privatägd bro borde inte vara något politiskt problem.
Viktigast är dock att en försäljning skulle frigöra kapital för nya investeringar i nödvändig infrastruktur. Både satsningen på höghastighetståg, upprustning av befintliga järnvägar och andra stora projekt ställer krav på kapital som staten i dag inte har. Främst därför är kommissionens tanke på en broförsäljning intressant.
Läs mer här: Privat Öresundsbro för ny infrastruktur?