Reglera telesäljarna
Opinion
SVT har i flera inslag visat hur ett telefonbolag sålt abonnemang med falska uppgifter och vägrat köparna den lagstadgade ångerveckan. Det har gått så långt att Konsumentverket, som på kort tid fått ta emot 60 anmälningar mot bolaget och flera hundra förfrågningar om råd, varnar för att ha kontakt med bolaget 4 one.
Bolaget har, som också andra telefonförsäljare, på ett påstridigt sätt och med delvis falska uppgifter lurat mestadels äldre människor att säga ja till ett erbjudande. När de sedan velat ångra sig har ibland ”sluträkningar” på tiotusentals kronor skickats ut, följt av hot om indrivning via kronofogden.
Ofta har telefonsamtalen vänt sig till skogsägare, som därför hävdats vara egna företagare. Företag omfattas inte av ångerreglerna. Att en skogsägare inte rimligen köper ett privat telefonabonnemang, ett tidskriftsabonnemang eller någon pryl till hemmet som företagare bortser de bedrägliga telefonförsäljarna ifrån.
Det här är ett stort problem för dem som drabbas. Det ställer också seriösa försäljare i vanrykte. Därför är det angeläget att lagstiftningen förtydligas, så att den här typen av bedrägerier förhindras eller åtminstone försvåras.
Det finns redan ett lagförslag liggande på regeringens bord. Efter den pågående remissbehandlingen är det rimligt att konsumentminister Per Bolund (MP) snabbt ser till att förslagen blir proposition.
Det …
Läs mer här: Reglera telesäljarna