Provkörning av Porsche 924 Carrera GT
By Linus Pröjtz
Plötsligt händer det. En välkänd slogan från en lika välkänd lotteriprodukt, även om vår historia i övrigt har väldigt lite med lotterivärlden att göra. Men just de där orden sammanfattar upplevelsen bra och jag ska ta det från början, precis hur det går till den här höstdagen i Stuttgart. När jag lär känna Porsche 924 Carrera GT.
Vi står ute på en kurvig landsväg, strax norr om den tyska tillverkarens hemvist i Zuffenhausen.
Under förmiddagen har vi njutit en annan av Porsche Museums fin-fina bilar (mer om den vid ett annat tillfälle!) och nu har vi stannat för att byta åkdon. Så jag öppnar den där 924-dörren, hoppar in och vrider om nyckeln. Första gången i en 924, oavsett modell.
Ett lite burkigt ljud ger sig tillkänna samtidigt som jag för växelspaken nedåt-vänster för ettan.
Ärligt talat vet jag inte vad jag ska förvänta mig, men den där looken med de pålagda bakre skärmbreddarna har alltid attraherat mig liksom det faktum att modellen byggdes för att homologiseras för motorsport – både rally och racing. Det smäller högt i min värld.
Det tog bara några sekunder innan Linus föll för 924 Carrera GT.
Ungefär 15 sekunder senare är jag ute på vägen och känner direkt förtroende för bilen. Börjar ladda, matar på genom växlarna och finner mig genast till rätta.
Så jag kör vidare på den inslagna banan och fortsätter att överraskas. Välbalanserat, kraftfullt och snabbt som tillsammans ger det allra viktigaste – tvättäkta körglädje. Porsche 924 Carrera GT visar sig från första metern vara ett lyckopiller för föraren, så jag säger det igen – plötsligt händer det. Ibland krävs inga längre förklaringar, men jag passar på nu när jag ändå fångat ditt intresse.
För 40 år sedan lanserade Porsche sin framtidsvision där motorn hade flyttats fram och växellådan bak – den så kallade transaxel-eran fick sin start med …
Läs mer här: Provkörning av Porsche 924 Carrera GT