Ba­sera sko­lan på fors­kningen

By Yngve Sunesson

Ter­ror­dådet i Stock­holm och lik­nan­de hän­del­ser sätter själv­klart spår hos oss alla. Trots allt tal om att hatet och räds­lan inte får vinna så tar det tid in­nan til­liten och trygg­heten kommer till­ba­ka. Det brukar emel­ler­tid inte ta sär­skilt lång tid in­nan den po­li­tiska de­batten är som van­ligt igen.
Det är bra det. In­gen sund och ci­vi­li­se­rad män­ni­ska vill att ter­ro­rister ska på­verka vårt de­mo­kra­tiska, öp­pna sam­häl­le. Där­för känns det bra att vi ef­ter en tids na­tio­nell sorg och sam­ling åter­vänder till var­dagens po­li­tiska de­batter och kon­flikter.

Men. Jag önskar trots allt att po­li­ti­ker även i var­dagen hade en för­må­ga att ägna mer kraft åt det som förenar än det som skiljer. Det gäller sär­skilt inom om­rå­den där det finns en stor sam­syn om att det krävs kraft­fulla re­former. Sko­lan är ett ut­om­or­dent­ligt bra ex­em­pel.
Skol­kom­mis­sionen till­sattes av den för­ra rege­ringen, och pre­sen­terade i för­ra vec­kan sina för­slag. Jag hade för­stås inte väntat mig att alla från väns­ter till hö­ger skulle göra vågen, och jag anade att Li­be­ralernas Jan Björk­lund skulle vara kri­tisk.
Det finns en lo­gik som säger att in­tres­set dras till det kon­tro­ver­si­ella, och där­för är det lo­giskt att för­sla­get om att an­vända lot­tning vid an­tag­ning av elever sågas re­jält och hög­ljutt av många. Det är synd, tyc­ker jag. Ja, inte att för­sla­get sågas, men att just det­ta up­pen­bart döds­dömda för­slag drar till sig så myc­ket upp­märk­sam­het och där­med ris­kerar skymma an­dra be­tyd­ligt vik­tigare för­slag från kom­mis­sionen.

Det handlar dess­utom om för­slag, som ti­digare varit syn­ner­li­gen kon­tro­ver­si­ella, men som nu har fått ett starkt stöd av både fack­folk, fors­ka­re och för­tro­en­de­valda. Kom­mis­sionen vill ha en ökad stat­lig sty­rning av sko­lan. Lik­vär­dig kva­li­tet och en hög lägstastandard be­träffande re­surser till sko­lan i hela landet är, me­nar kom­mis­sionen, vik­tigare än kom­mu­nalt själv­be­stäm­man­de. Vidare fö­re­slås mer pengar till kom­pe­tens­ut­veckling och en tyd­ligare kopp­ling till

Läs mer här: Ba­sera sko­lan på fors­kningen

kommentarer