Begränsa bilismen i städerna
Sju partier i riksdagen är överens om att trafikens utsläpp av växthusgaser ska minska med 70 procent till 2030.
Trafiken i de större städerna står för nästan en tredjedel av vägtransporternas koldioxidutsläpp. Om vi fokuserar på att minska dessa utsläpp behöver det varken bli svårt eller dyrt utan tvärtom lönsamt, eftersom en minskning av biltransporter och mängden avgasbilar i stora städer samtidigt löser flera andra problem.
Dålig stadsluft och buller orsakar idag enorma kostnader och lidanden för människor som får svårt att andas eller drabbas av en för tidig död. Den samhällsekonomiska kostnaden för dessa luftföroreningar i Sverige beräknas enligt IVL till 42 miljarder kronor per. Den helt dominerande exponeringen sker i tätorter.
Det finns därför starka folkhälsoskäl till att begränsa utsläppen av kväveoxider och partiklar med minskade koldioxidutsläpp som en positiv bieffekt.
Transportstyrelsen föreslår att kommunerna får rätt att införa nollutsläppszoner i delar av stadsrummet. Det kan leda till en ketchupeffekt för elbussar, spårvagnar och elbilar. Att små zoner med tuffa krav kan styra teknikvalet av fordon vet vi redan. Under 2016 var över hälften av Taxi Stockholms bilar biogasbilar, vilket till största delen förklaras av att det ger kortast väntetid på Arlanda, som inrättat olika taxiköfiler.
Trängselproblemen kan emellertid inte lösas av elbilar. En bil som står still 95 procent av sin livstid är för osmart för att passa in i den moderna staden.
Ett modernt stadsrum präglas idag av god tillgänglighet, skönhet, frisk luft och plats för mänskliga möten.
Populariteten hos städer som Freiburg, Bogota, Seattle, Malmö och Köpenhamn tycks öka i takt med att gatuutrymmet ger ökad plats för annat än bilar. I Köpenhamn har cyklandet ökat med 84 procent medan biltransporterna minskat med 17 procent under samma tid.
Digitaliseringen och ny tekniska innovationer ger helt nya möjlighet att utveckla attraktiva och smarta mobilitets lösningar som inte bygger …
Läs mer här: Begränsa bilismen i städerna