BMW i Vision Dynamics visar kommande i5

By Mattias Rabe

München-firman BMW har känt sig lite avhängda i elbilssvängen trots att

BMW benämner i-märkets nya designfilosofi, som konceptbilen uppvisar, som ”jag gör mer med mindre”. De beskriver i Vision Dynamics som en bil med proportioner klassiska för märket; lång hjulbas, flytande taklinje och korta överhäng fram och bak som tillsammans skapar ”en grundprofil som överensstämmer med elegans och dynamik”. Bland alla andra fina formuleringar hittar vi att kraven på optimal dynamik har fått definiera utseendet ända ned på detaljnivå.

i3 har en säregen fönsterprofil, så även BMW i Vision Dynamics. De är utformade på detta vis för att ge förare och passagerare bra utsikt och tillsammans med det enorma glastaket, som sträcker sig från vindruta till bakruta, ska känslan av rymd och frihet vara enorm. De stora glasytorna, tillsammans med den ”delade körupplevelsen i interiören” (BMW visar för stunden inte interiören, märkligt nog), sägs vara av stor betydelse för framtida (semi)autonoma bilar. BMW berättar dock inte om i Vision Dynamics är självkörande eller inte. Fokus ligger i stället på den elektriska mobiliteten och utseendet som alltså är en första tjuvtitt på kommande i5, eller vad modellen som placerar sig mellan i3 och i8 får för beteckning.

BMW berättar inte heller om drivlinan, däremot pratar de prestanda. Räckvidden uppges ligga på 60 mil och toppfarten är över 200 km/h. 0-100 km/h går på fyra sekunder blankt. Det är tydligt att BMW med sin mellanklasstora elbil vill ha med en stor portion sportighet, både vad gäller körupplevelse och formmässigt.

Elmotorer, prestanda och annat i all ära, men snacket kommer förmodligen att ta ett helt annan fokus, nämligen de stora njurarna i fronten. I så fall inte helt olika diskussionerna som tog fart med BMW Concept X7 iPerformance.

Läs mer här: BMW i Vision Dynamics visar kommande i5

kommentarer