BMW Z4 förblir Z4

By Peter Klemensberger

Glöm beteckningen Z5. Efterträdaren till BMW Z4, som gick ur produktion förra året, kommer att även den att heta Z4, det har Ludwig Willisch, chef för den Nordamerikanska marknaden avslöjat enligt AutoBild.

Tidigare i år har vi, tack vare vår spionfotograf, haft möjlighet att visa bilder på BMW:s nya roadster men samtidigt inte kunnat bekräfta dess namn. Z5 har legat nära till hands då den ersätter Z4 som såg dagens ljus 2009 även om modellnamnet hängt med sedan 2002 och föregåtts av Z3 (1995) och Z1 (1989).

BMW Z4 i Teknikens Värld

BMW Z4 generation ett testades för första gången i Teknikens Värld nummer 7/2003.

Om det är för att beteckningen Z4 känns för inarbetad för att ge upp eller för att markera att modellen inte kommer att fläska till sig kan vi bara spekulera i. Klart är i alla fall att nya Z4 ska vara lättare och ha en sportigare framtoning än föregångaren samt att den bara kommer att komma med sufflett och inte plåttak. Z3 sägs ha varit en större förebild vid utvecklingen än tidigare Z4.

Klart är också att nya Z4 får en systermodell hos Toyota, en bil som redan i en inledningsfas kommer att erbjudas som coupé, förmodligen vid namn Supra – ett namn minst lika inarbetat som BMW:s Z4. Toyota ska bidra med elektronik och hybridlina till bilen.

Då nya Z4 ska lanseras som sportig kommer vi med största sannolikhet få se den med M-emblem, förmodligen med motor och bakaxel från M3/M4 och kommer då ha 431 hästkrafter. Andra tidigare uppgifter har hävdat motsatsen – att nya Z4 blir så basic att ingen prestandaversion ska erbjudas.

Hur som helst – nya Z4 ska stå hos handlarna 2018 och kosta omkring 35 000 euro, motsvarande cirka 340 000 kronor.

Läs mer här: BMW Z4 förblir Z4

kommentarer