Delade meningar om nyttan med snabba tåg

Höör En skyhög nota för skattebetalarna. Eller en viktig nationell framtidssatsning. Det diskuterades i fullmäktige när frågan om höghastighetståg behandlades.

Den så kallade Sverigeförhandlingen arbetar med att Sverige så snabbt som möjligt ska få sin första höghastighetsjärnväg där tågen ska kunna fara fram i 320 kilometer i timmen mellan Malmö och Stockholm. Just nu samlas det in fakta från Sveriges kommuner som ska leda till konkreta förhandlingar under de kommande två åren.

Höörs kommunfullmäktige diskuterade frågan i förra veckan och beslöt då att ställa sig bakom den linje som Region Skåne drivit. Nämligen att höghastighetsbanan i en första utbyggnad ska ha stationer i Malmö, Lund och Hässleholm. Man vill också att bygget av järnvägen ska starta söderifrån för att få bort de stora flaskhalsarna som finns i regionen.
○Höörs kommun menar också att höghastighetsbanan ger mest restidsnytta om den går via Värnamo och Hässleholm istället för Växjö och Hässleholm.

Trots ett enigt fullmäktige ledde frågan till diskussion.
Sverigedemokraternas Rolf Streijffert kritiserade hela satsningen på höghastighetståg.
– Landstingen går med jättestora underskott och järnvägens infrastruktur faller i bitar, bokstavligt. Men hej och hå, då ska vi ha höghastighetståg som kan köra i 320 knyck, sade SD-politikern och fortsatte:
– Frågan är vilken samhällsnyttan är? Det kostar nog mer

Läs mer här: Delade meningar om nyttan med snabba tåg

kommentarer