Din dieselgate-bil kan bli bra igen – återställs med ny styrenhet

By Marcus Engström

Strax före jul tvingades Anders Hansson till ett oplanerat verkstadsbesök med sin Volkswagen Passat Alltrack. Reparationen hade ingenting med dieselgate att göra, men verkstaden gjorde ändå åtgärden.
– Jag kände direkt när jag körde från verkstaden att något var fel, det var en enorm försämring av accelerationen mellan 30-70 km/h. Först trodde jag att det kunde bero på kylan, för det var väldigt kallt när det här inträffade, men bilen fortsatte att vara slö.

Anders Hansson hade medvetet avstått från att göra den av Volkswagen påkallade åtgärden för att komma till rätta med de olagliga kväveoxidutsläppen.
– Jag jobbar med avancerad hård- och mjukvara, och jag tror helt enkelt inte att det går att åtgärda detta fusk med nån slags quick-fix, säger han.

När Anders förstod att serviceteknikerna gjort åtgärden mot hans vilja kontaktade han verkstaden och krävde att de skulle återställa den.
– Vi köpte den här bilen för dyra pengar för att vi gillade dess köregenskaper, de egenskaperna var som bortblåsta. Den bil jag fick tillbaka efter verkstadsbesöket var som en 80-talsdiesel. Den rappa motorresponsen och det fina bottendraget fanns inte längre, säger han.

Först var verkstaden ovillig att göra något mer med bilen, men Anders stod på sig.
– Det var stillestånd i diskussionerna ett tag, men efter några veckor hörde de av sig och erbjöd mig att få ett styrdon från någon som frivilligt ville göra uppdateringen, och när jag fick det monterat så gick bilen som den ska igen.

När Anders skulle hämta bilen efter en akutreparation av bakfjädrarna märkte han att de hade bytt ut mjukvaran. För att få ut bilen var han tvungen att underteckna ett dokument. – Jag sade alla mina invändningar, men skrev på för att få ut bilen till vår semesterresa. Det finns säkert ett stort mörkertal VW-ägare som inte klagar för att de indirekt har blivit tvingade

Läs mer här: Din dieselgate-bil kan bli bra igen – återställs med ny styrenhet

kommentarer