EU bör erkänna Kina som marknadsekonomi

Priset på en Coca-Cola varierar över världen. Från närmare 10 kronor i svenska butiker till under kronan i indiska. Samma sak gäller gympaskor från Nike, jeans från Lee, tvättmaskiner från Electrolux eller lastvagnar från Volvo. Varje marknad har sitt pris och bestäms av konkurrensförhållanden, inkomstläge och i vilken fas företaget är. När den tyska elektronikkedjan Media Markt skulle slå sig in på den svenska marknaden var det scheissebillig, vilket blev slutet för Onoff och Expert. Nu är priset mer normalt och även Media Markt tjänar pengar.
Att anklaga konkurrenter för dumpning är vanligt på alla marknader och om politikerna öppnar för skyddstullar kan man vara säker på att de kommer. Norge har till exempel en lång rad tullar mot produkter som anses för billiga, bland annat 270 procents tull på den svenska kvalitetsprodukten hårdost.

När Kina gick med i WTO 2001 fick landet status som icke marknadsekonomi, bland annat av EU. Det var ett sätt att skydda den europeiska marknaden mot konstlat låga kinesiska priser och är en orsak till att kinesiska produkter så ofta drabbas av skyddstullar. Vid slutet av 2015 hade EU anti-dumpningstullar på 52 varusegment, främst inom kemi, stål och solpaneler.
Statusen som icke marknadsekonomi innebär att ett kinesiskt pris

Läs mer här: EU bör erkänna Kina som marknadsekonomi

kommentarer