Hyundai i30 N officiell med 275 hästkrafter

By Mattias Rabe

Hyundai menar att i30 N markerar en ny era för märket, och det är vi beredda att hålla med om då modellen är Hyundais första bil med prestanda (

Fyra uttalanden, som fungerade som hörnpelare, stöttade Hyundai sig mot vid utvecklingen av i30 N. ”Fun to Drive”, ”Corner Rascal”, ”Everyday Sports Car” och ”Race Track Capability”. Med dessa som grund säger Hyundai att de med i30 N vill få förarens hjärta att bulta snabbare när denna sätter sig bakom ratten. Och visst får 275 hästkrafter i golfklassens GTI-kategori små horn att växa fram i pannan på vissa förare. 275 hästkrafter är inte dåligt, men det är heller inte bäst. Några i klassen är redan uppe i och över 300 hästkrafter. Men klassens urmoder, Golf GTI, knäcker koreanen lätt effektmässigt. Golf GTI har ”bara” 220 hästkrafter i standardutförandet, men så finns det ju också Golf GTI-versioner med upp till 310 hästkrafter (endast framhjulsdrivna versionerna inräknade).

Men 275 hästkrafter är inte standard i Hyundai i30 N. Standardversionen har i stället 250 hästkrafter. Oavsett vilket effektuttag man väljer är vridmomentet detsamma; 353 newtonmeter. För 250-hästarsvarianten räcker det till 0-100-sprinter på 6,4 sekunder och för 275-hästarsvarianten tar samma acceleration bara 6,1 sekunder. Tiderna är fullt i paritet med Golf GTI:s olika varianter, bortsett från GTI Clubsport S som är snabbare tack vare 310 hästkrafter.
Precis som konkurrenterna är i30 N även den framhjulsdriven men medan vissa har dubbelkopplingslådor är i30 N enbart manuellt växlad – sex växlar är det som gäller.

Hyundai har tryckt in en rad olika sportbilsfunktioner i 30 N, exempelvis mellangas vid växlingarna, overboost som ökar maxvridet med åtta procent, något som sägs kvicka på accelerationen med sex till sju procent, och G-kraftmätare som presenteras på den fem eller åtta tum stora infotainmentskärmen. Den större varianten är tillval.
Fem olika körlägen finns;

Läs mer här: Hyundai i30 N officiell med 275 hästkrafter

kommentarer