Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid vinnare av Teknikens Världs Stora Bilpris 2018

By Erik Wedberg, Marcus Engström

Spretigt urval av bilar, kan puritanen tycka. Men den trogne läsaren vet att detta inte är ett biltest, det här är finalen i Sveriges mest prestigefyllda tävling – Teknikens Världs Stora Bilpris.
Här samlas, efter idogt juryarbete på redaktionen, tio bilar som har utmärkt sig positivt under bilåret. Dessa bilar har egenskaper som sticker ut ur mängden. Audi A4 g-tron drivs av biogas om man tankar den rätt. Bentley Bentayga tar lyx och flärd till en helt ny nivå, bortom Porsche Cayenne och Audi SQ7.
I andra änden av spektrat hittar vi Ford Fiesta, en helt vanlig småbil som vann vårt småbilstest i Teknikens Värld nr 24/2017 tack vare fina köregenskaper och god ekonomi. Den renodlade elbilen Renault Zoe är en i den nya generationen elbilar med bättre räckvidd, och faktiskt den som tog sig längst av alla i testet när vi testade räckvidd i verkligheten.
Opel Insignia kombi stoltserar med epitetet ”mycket bil för pengarna” precis som sjusitsiga Skoda Kodiaq. Volkswagen Arteon är det snyggaste Wolfsburg har producerat i modern tid och Volvo XC60 fyller på efter Torslandas succévagnar S/V90 och XC90. Kia Optima kombi i laddhybridutförande tänjer ut räckvidden på el och Suzuki Ignis är ett glädjepiller i en annars allt för strömlinjeformad designfilosofi över hela bilindustrin. Men bara en av dem kan vinna…

10. Bentley Bentayga

Vi vet att Rolls-Royce är på gång, men än så länge är Bentley det enda extrema lyxmärket som har doppat tårna i suvsegmentet. Bentley Bentayga är kort och gott den dyraste och lyxigaste suven man kan köpa och köra just nu. Vi vet att vi inte borde, men vi faller pladask för Bentaygas onödiga och dekadenta lyxnivå. Ingen behöver så här stor, bekväm, snabb och dyr bil. Men vi tror att alla ändå vill ha en. Helst vill vi förstås ha den gigantiska W12-motorn på

Läs mer här: Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid vinnare av Teknikens Världs Stora Bilpris 2018

kommentarer