Mercedes MBUX presenterat – ny skärmteknik för förare och passagerare

By Peter Klemensberger

Nya

Tre layouter av systemet finns om alltid omfattar två skärmar: två på sju tum, en på sju och en på 10,25 tum samt två på 10,25 tum. Skärmarna har en upplösning på upp till 1 920 x 720 pixlar och systemet är Linux-baserat.

Systemet kontrollerar du antingen direkt på skärmen med fingrarna, via en styrplatta på mittkonsolen eller tuchknappar på ratten. MBUX kan även röststyras efter att du har sagt ”Hey Mercedes”. Då används Mercedes Linguatronic-teknik som bland annat låter dig säga att du fryser istället för att ange den önskade temperaturen i grader.

Mittskärmen använder sig av tre nivåer: Homescreen, Basescreen och Submenu där de i det först nämnda omfattar de mest använda funktionerna som telefon, radio och navigation.

Skärmen framför föraren kan inta olika skepnader efter behag. En klassisk och en sportig omfattar traditionella mätare medan läget Understated ger en betydligt mer djärv och avskalad miljö. På det kan tio scheman med 64 färger väljas för att skapa en speciell stämning.

En uppdaterad version av servicetjänsten Mercedes me lanseras med MBUX som ger dig koll på trafik men även bilen via en app på din smarta telefon eller klocka.

MBUX har utvecklats på hemmaplan i Sindelfingen men även assisterats av samarbetspartners i Kalifornien, Kina, Japan, Sydkorea och Indien.

Det nya infotainmentsystemet ska ingå i alla märkets mindre modeller, en front som man har bestämt sig att storsatsa på, och går i produktion i vår i och med lanseringen av nya A-klass.

Läs mer här: Mercedes MBUX presenterat – ny skärmteknik för förare och passagerare

kommentarer