Modebranschen hakar på Black Friday

Handel Flertalet reor och erbjudanden från många håll vittnar om att Black Friday-fenomnet tycks ha fått ett ännu starkare fäste i Sverige i år.

Namnet Black Friday kommer av att det är denna dag som handlarna hoppas kunna förvandla eventuella röda förlustsiffror till svarta vinstsiffror. Fenomenet startade i USA. I Sverige började det för ungefär två år sen när flera e-handelsaktörer såg möjligheterna i dagen. Efter att ha tagit fart förra året, 2014, märks i år ett ytterligare genomslag, menar HUI Research.
– Tittar man på branschnivå har det hittills varit aktörer främst inom elektronikbranschen, men i år ser vi även, om man tittar på antalet kampanjer, att många modeaktörer är med, säger Rickard Johansson, analytiker på HUI Research.

I USA, där Black Friday är årets största shopping- och readag, innebär Black Friday även startskottet för julhandeln.
– Huruvida det blir så även i Sverige återstår att se under närmsta åren, säger Rickard Johansson.

Läs mer här: Modebranschen hakar på Black Friday

kommentarer