Model X-ägare kräver miljontals kronor av Tesla efter krasch

By Mattias Rabe

Det var morgonen den 19 februari i år som Lee Tada och hennes pojkvän färdades i baksätet på hennes tre månader gamla Tesla Model X som kördes av hennes privatchaufför. På en motorvägsträcka utanför Guangzhou körde bilen in i en betongsugga som stod längs kanten och den vände sig 180 grader med fronten mot övrig trafik. En Ford Focus kraschade in i Tesla-suven som av bilder att döma blev ganska kraftigt demolerad. Bilen började fyllas av rök och plötsligt slog det upp stora lågor som inte kunde kvävas av andra bilister som kom till undsättning med brandsläckare.
Lee Tada och hennes pojkvän försökte snabbt ta sig ur bilen men bakdörrarna av så kallad Falcon Wing-typ gick inte att öppna. De fick ta sig ut ur bilen genom de främre dörrarna.

Lee Tada fick näsbenet brutet och en skärskada i överläppen medan chauffören blev liggande på sjukhus i 40 dagar.

På grund av att bilen fattade eld, där bilens ägare beskyller litiumjonbatterierna, samt att Falcon Wing-dörrarna inte gick att öppna kräver Lee Tada nu Tesla på motsvarande cirka nio miljoner kronor. Det kravet gillar inte Tesla i Kina som nekar henne pengarna. De hävdar att kraschen inträffade under höghastighetskörning, trots att Lee Tada påstår att chauffören körde i 75 km/h samt att den tekniska undersökningen av olyckan enligt uppgift ska ha fastställt olyckshastigheten till 75,78 km/h.

Tesla Kina har gjort följande uttalande:

”Först och främst var ägarens och passagerarnas liv inte hotade. Vi jobbar nära med den berörda myndigheten. Fördelningen av vrakdelarna på platsen och skadorna tyder på att det här var en höghastighetsolycka – i det här fallet inte bara elbilar, utan alla fordon kan sättas i brand. Faktum är att en annan bil som var involverad i olyckan (ett bränsledrivet fordon) också sattes i brand. Bränsletanksbränder inträffar mycket oftare än

Läs mer här: Model X-ägare kräver miljontals kronor av Tesla efter krasch

kommentarer