Nu börjar nya hårdare utsläppstest gälla i EU

By Mattias Rabe

Nuvarande NEDC-körcykeln, den som i Europa används för att mäta fordons bränsleförbrukning och utsläpp, har länge varit ifrågasatt. Inte minst de senaste två åren då bilars utsläpp har granskats extra hårt efter att det i september 2015 blev allmänt känt

NEDC (New European Driving Cycle)
NEDC består av en stadskörningsdel som upprepas fyra gånger och avslutas med en landsvägsdel. I stadsdelen simuleras långsam stadskörning med försiktiga accelerationer till 15, 32 och 50 km/h med långa stopp däremellan. Kritiken mot den här körcykeln har främst riktats mot de mycket milda accelerationerna men även den ur förbrukningssynpunkt optimala temperaturen på 25 grader.

Under de senaste åren har experter från EU, Japan och Indien i enlighet med FN:s riktlinjer utvecklat nya testmetoder som bättre återspeglar vad fordon förbrukar och släpper ut. Dessa nya testmetoder går under beteckningarna WLTP och RDE och införs från och med den 1 september 2017. WLTP, som står för Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, körs i laboratorium på dynamometer (ofta kallad dyno) enligt tre olika körcykelklassificeringar beroende på motoreffekt i relation till fordonets tjänstevikt, så kallade WLTC-körcykler (Worldwide harmonized Light vehicles Test Cycles). Dessa tre klasser består av Klass 1 för fordon med PMR (power-to-mass) på högst 22 W/kg, Klass 2 för fordon med PMR på över 22 W/kg och max 34 W/kg samt Klass 3 för fordon med PMR på över 34 W/kg. Klass 3 är dessutom uppdelad i Klass 3a och Klass 3b där 3a är för fordon som har en toppfart på under 120 km/h medan 3b är för fordon som har en toppfart på 120 km/h eller mer. Personbilar, bussar och lastbilar klassificeras normalt inom Klass 3. Exempelvis ligger nya Volvo XC60 T5 AWD på värdet 97 (187 000 watt dividerat med 1 926 kilo).

WLTP-standarden för test på dynamometer är betydligt tuffare än dagens NEDC-körcykel. Dels

Läs mer här: Nu börjar nya hårdare utsläppstest gälla i EU

kommentarer