Nya BMW M5 – fyrhjulsdrift och 600 hästar

By Robin Törnros

Inför lanseringen senare i år passar BMW på att dela med sig av lite information om nya värstingen M5. Som vi tidigare rapporterat ett flertal gånger blir den stora nyheten att nya M5 kommer att vara utrustad med fyrhjulsdrift som standard. Men för det mest är dock M5 liksom tidigare bakhjulsdriven och framhjulen kopplas endast in vid behov. De som verkligen inte vill ha en fyrhjulsdriven M5 kan dock glädjas åt att det faktiskt går att helt koppla ifrån xDrive-systemet så den endast drive på bakhjulen i alla lägen.

Liksom föregångaren drivs nya M5 av en 4,4-liters V8 med dubbelturbo. Nu levererar den runt 600 hästkrafter, i stället för tidigare 560, och maxvrid ligger på mer än 700 newtonmeter. Alltså likvärdigt med föregående generations begränsade utgåva av M5 Competition Edition. En åttastegad Steptronic-låda skickar vidare kraften till hjulen.
Trots fyrhjulsdriften kommer sjätte generationen M5 att vara lättare än föregångaren och BMW utlovar en 0-100 km/h-tid på ”under 3,5 sekunder”, rejält mycket snabbare än tidigare 4,3 sekunder.
Det finns tre olika körlägen för drivningen, antingen 2WD, 4WD eller 4WD Sport och M5 är utrustad med aktiv differential som ser till att fördela kraften perfekt mellan bakhjulen.

Du har väl inte missat vår nya systertidning Moderna Klassiker? I det första numret, som du kan köpa här, kör vi de tre första generationerna BMW M5.

Läs mer här: Nya BMW M5 – fyrhjulsdrift och 600 hästar

kommentarer