Nya Honda Civic Type R har tagit tillbaka Nürburgring-rekordet!

By Mattias Rabe

Ett tag var det framför allt Renault med Mégane RS som låg i ledningen genom att vara snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil runt Nürburgrings nordslinga. Därefter har allt fler biltillverkare blandat sig i leken, bland annat Seat som med Leon Cupra slog till med en ny rekordtid våren 2014. Seat var dessutom först med att nå en tid under åtta minuter (7:58,44) för den knappt 2,1 mil långa banan. Bara några få månader senare dök Renault upp på banan igen, denna gång med Mégane Trophy-R och plötsligt var Seat förpassade till andraplatsen (dock är de fortfarande etta i kombiligan med sin Leon ST Cupra). Renault fick inte njuta speciellt länge eftersom Honda i början av 2015 plockade med sig sin då nya generation Civic Type R till den berömda banan. 7 minuter, 50 sekunder och 63 hundradelar klockades japanen för. En imponerande tid som verkade kunna stå sig ett bra tag, om inte Volkswagen hade skapat en ännu vassare variant av sin Golf GTI Clubsport, nämligen Golf GTI Clubsport S. Plötsligt var det tiden 7 minuter, 49 sekunder och 21 hundradelar som gällde.

Men nu är det slut för Volkswagen att kunna använda ”snabbaste runt Ringen” som säljargument för Golf GTI Clubsport S, för nu har Honda dykt upp på banan igen, denna gång med sprillans nya Civic Type R. Nya generationen med sin 2,0-liters turbomaskin på 320 hästkrafter och 420 newtonmeter som når framhjulen lyckades inte bara slå Volkswagens rekordtid från våren 2016, den gjorde det dessutom med rejäl marginal. För vad sägs om 7 minuter, 43 sekunder och 80 hundradelar. Det är nästan sju sekunder snabbare än förra generationen Civic Type R. Marginalen till föregångaren har möjliggjorts inte bara genom att ge nya modellen tio extra hästkrafter utan den är också med vridstyv och lättare,

Läs mer här: Nya Honda Civic Type R har tagit tillbaka Nürburgring-rekordet!

kommentarer