Nya Hyundai Veloster officiell – fortfarande asymmetrisk

By Mattias Rabe

För svenskt vidkommande är en ny generation Hyundai Veloster möjligtvis inte världens största nyhet, modellen har ju inte direkt rosat vår marknad med endast 34 registrerade exemplar de senaste fyra åren (dock har den inte saluförts det senaste dryga året). Men modellen har gjort bättre ifrån sig på andra marknader, inte minst i USA där mellan 25 000 och 35 000 exemplar sålts årligen, bortsett från fjolåret samt introduktionsåret som bjöd på lite sämre siffror. Visserligen inga jättevolymer, men klart bättre än de 218 Veloster som såldes i Europa under 2016.

Ojämn fördelning
Den stora frågan när nu nya Hyundai Veloster visas upp på

Hyundai Veloster Turbo

Modernare
Interiören är helt ny med rakare linjer. Mer konventionellt helt enkelt. Föregångaren har en instrumentbräda som man skulle kunna säga sluttade mot mitten, mot mittkonsolen. Hyundai har helt gått ifrån denna stil som klart kan förknippas med 2000-talets första årtionde.
Knappar och reglage är mer logiskt placerade och ser inte längre ut att vara arrangerade som på en allt i ett-ljudanläggning från Pioneer på 1990-talet.
Infotainmentskärmen har flyttat upp ett snäpp. Tidigare var den integrerad i mittkonsolen, numera är den mer fristående precis som senaste modenycket vill ha det.
Självklart har den åtta tum stora skärmen berikats med det senaste i teknikväg, bland annat HD-radio, Apple Siri-integration samt allt det som Hyundai Blue Link innehåller i uppkopplings- och assistansväg.

Baksätespassagerarna har beretts lite mer plats för benen, men i huvudhöjd ser det fortfarande ut att vara trångt. Skillnad mot tidigare är att bakrutan inte längre sträcker sig upp över hjässan på de åkande vilket möjligtvis ger sämre ljusinsläpp, men å andra sidan verkar de bakre sidorutorna ge mer av den varan än tidigare. Baksätet är fortfarande strikt tvåsitsigt eftersom de båda sätesplatserna åtskiljs av ett förvaringsfack samt två dryckeshållare med mer eller mindre exakt samma utformning som i föregångaren.

Läs mer här: Nya Hyundai Veloster officiell – fortfarande asymmetrisk

kommentarer