Nya Jaguar XF Sportbrake officiell – fakta och bilder

By Mattias Rabe

För fem år sedan gav Jaguar sig in i kombifajten igen efter tre års frånvaro. Jaguar XF Sportbrake tog vid där X-Type Sportwagon hade avslutat, eller inte riktigt eftersom ”efterträdaren” var så mycket mer Jaguar än föregångaren som i grunden var en Ford Mondeo.
För två år sedan kom nya generationen XF, men endast som sedan. Det var inte glasklart att kombiversionen skulle få en efterträdare. Jaguar sa exempelvis att kombibilar inte riktigt är deras grej, men tydligen är de det eftersom de nu presenterar nya XF Sportbrake. Förmodligen har de svårt att se på när konkurrenterna, främst ”de tre tyskarna”, kör på hårt i övre mellanklassens (E-segmentet) kombisegment. Hur som helst…

Syskonlikhet, men ändå inte…

Formerna
Nya Jaguar XF Sportbrake är ett av de stilfullare alternativen bland kombibilarna i denna klass. Bakom linjerna ligger som vanligt Jaguars designchef Ian Callum som är bra på att trolla fram former som berör. Precis som sin föregångare är det formerna som har fått stå i första rummet. Det syns tydligt att det rör sig om en XF även om bakänden har fått en hel del egna detaljer. Stötfångaren är anpassad för matcha bakluckan, så även bakljusen som har fått ett eget utseende även om grundformen är densamma. Modellen är inte lika rund över rumpan som sin företrädare och D-stolparna är inte längre svarta för att simulera ett svävande takparti (föregångaren hade enbart kromlisten som avslöjade de bakre takstolparna). Helheten hos nya XF Sportbrake andas mer sportighet än vad första generationen lyckades med. Och det är just vad Ian Callum har haft siktet inställt på; kombin ska upplevas som lika sportig som sedanen.

Lastar mer än Volvo V90
Precis som sedanversionen är kombin kortare än sin föregångare. Sex millimeter kortare än den (sedanen är sju millimeter kortare) men axelavståndet är utsträckt med

Läs mer här: Nya Jaguar XF Sportbrake officiell – fakta och bilder

kommentarer