Nya Seat Ibiza – tre snabba från provkörningen

By Robin Törnros

– Ja, men till det yttre får man ta sig både en och två funderare på vad som har hänt. Egentligen. Den är väldigt lika gamla Ibiza men det är nya stötfångare bak och fram, ny bakdel överhuvudtaget liksom inredningen. Jag får gå in närmare på alla detaljer i tidningen, när jag har dem vilket jag inte har än.

Känns det nytt då?
– Ja det gör det. Ibiza har fått längre axelavstånd och baksätet är grymt rymligt för att vara en trots allt så liten bil. Bra säten också. Invändigt som sagt helt nytt men nog ser man att det är Volkswagengruppen som står för grejerna. Kvalitén känns dock bra även om viss plastighet finns kvar. Ibiza känns som en större bil helt enkelt och det tror jag kan vara förödande. För Leon. Vem behöver den nu?

Så kanske det blir. Vad kostar det?
– Instegspriset är från 148 700 kronor för en 95 hästars Style. Men som brukligt är i bilbranschen numera bjuder generalagenterna på ett billigare pris redan innan bilen börjat levereras. Så den går att beställa för 139 900 kronor. Den vassaste, så här långt, har liksom övriga motorer inledningsvis tre cylindrar och ger 115 hk. Den kostar 167 700 kronor, men lanseringspriset är 158 900 kronor. Alla priser gäller med manuella lådor, pris för DSG är inte satt.
Vissa modeller kommer att anlända till sommaren, men bulken till hösten 2017. Till vintern kommer en vassare FR (och en gasbil) men knappast någon Cupra eftersom nya Ibiza bara finns med fem dörrar. Men osvuret är bäst.

Mer om nya Seat Ibiza läser du i kommande nummer av Teknikens Värld. Missa inte det!

Läs mer här: Nya Seat Ibiza – tre snabba från provkörningen

kommentarer