Opera om bekräftelsebehov

By Mattias Grenholm

Höör I lördags hölls den första träffen och repetitionen av 20-årsjubilerande Höörs sommar-opera. Föreställningen heter ”Spegel, spegel” och är en egen tolkning av sagan om Snövit.
– Men vi har undvikit all Disneyfiering, säger operans konstnärlige ledare Tord Nihlén.

Ett jubileum bör ju firas storslaget och därför framför Höörs sommaropera ett nyskriven verk i år.
”Spegel, spegel” är komponerad av Håkan Carlsson, Höörsbo och rektor för kulturskolan i Lund.
– Jag fick frågan av Tord Nihlén och efter moget övervägande och diskussioner hamnade vi i att göra en version av sagan om Snövit, säger han.

I originalsagan, och även i Disneys version, är konflikten mellan drottningen och Snövit central. Men Håkan Carlsson och Tord Nihlén – som har skrivit librettot, alltså sångtexterna – har i stället fokuserat på hur lätt det är att fastna i ett bekräftelsebehov, där utseende och vad andra anser om en, påverkar ens självbild.
– Vi kan se mycket av detta fenomen i sociala medier i dag. I vår opera lever drottningen enbart genom andra och hennes jag försvinner till slut i ett ingenting, säger Håkan Carlsson.
Under lördagen träffades den 29 personer starka ensemblen i Musikskolan för en första genomgång av operan. Bland dem var ett femtontal barn, som kommer att spela älvor, speglar och gruvarbetande barn.

En av älvorna heter Alice Sundberg Dondelinger. Hon är elva år har redan rutin från de stora scenerna.
– Jag har sjungit i Malmö operas barnkör sedan jag var sex år. Jag har flera kompisar här från Malmö.
– Det här känns spännande, säger hon innan hon och de andra barnen värmer upp och börjar provsjunga bitar ur operan tillsammans med körledaren Egil Kolind.
I ett annat rum i Musikskolan repeterar äldre ungdomar och några av de vuxna huvudrollsinnehavarna till Håkan Carlssons pianokompanjemang.

Årets föreställning har en debuterande regissör i Melker Berg, som dock har många års erfarenhet inom Höörs

Läs mer här: Opera om bekräftelsebehov

kommentarer